Loop je ergens mee vast? Meer informatie vind je hier!
Het kwartaal is weer bijna voorbij. Graag willen wij je verzoeken om de administratie, zo vroeg mogelijk bij ons in te leveren zodat wij deze tijdig kunnen verwerken en de btw-aangifte op tijd kunnen samenstellen.
Uw aangifte en betaling moeten binnen zijn op (voor maandaangiftes gelden andere termijnen):
- 1e kwartaal 2024: dinsdag 30 april 2024
- 2e kwartaal 2024: woensdag 31 juli 2024
- 3e kwartaal 2024: donderdag 31 oktober 2024
- 4e kwartaal 2024: vrijdag 31 januari 2024
Houdt met de betaling rekening met een verwerkingstijd van de bank.
Heb je nog vragen, neem dan contact met ons op.
Wij staan met onze enthousiaste adviseurs graag voor je klaar!
Automatisch incasso
Wij werken ook met automatische incasso, Jouw voordelen:
- Je betaalt altijd op tijd.
- Je maakt gegarandeerd over naar het juiste rekeningnummer.
- Je bent geen tijd kwijt aan het doen van betalingen.
- De kosten van je bank zijn lager.
Door het invullen van een machtiging op onze website geef je toestemming aan Verdoorn Adviesgroep B.V. om doorlopende incasso-opdrachten te sturen naar jouw bank om een bedrag van jouw rekening af te schijven (onze facturen).
Als je het niet eens bent met deze afschrijving dan kan je deze uiteraard deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen 8 weken na afschrijving contact op met jouw bank. Als je de machtiging hier invult: https://verdoornadvies.nl/doorlopende-machtiging/ dan zullen wij na interne verwerking toekomstige facturen automatisch incasseren na de vervaldatum.
Bankkoppeling & Inloopdata
Denk aan het downloaden en mailen van het bankbestand (MT-940 formaat) als wij geen automatische bankkoppeling hebben gemaakt tussen jouw bank (ABN, ING, Rabo, KNAB, of Bunq) en ons online boekhoudsysteem Exact Online.
Om het voor iedereen makkelijk te maken hebben we geen specifieke inkooptijden meer. Je kan iedere werkdag tussen 08.30 uur & 17.00 uur bij ons binnenlopen om de administratie in te leveren!
Exact Online
In de meeste gevallen leveren klanten waarvoor wij de administratie verwerken, alle gegevens digitaal bij ons aan via Exact Online MijnKantoor. Deze documenten worden dan automatisch verwerkt in de administratie. Wij willen je verzoeken om hier niet mee te wachten tot het laatste moment, maar nu al alle administratie, tot en met vandaag, digitaal aan te leveren. Begin oktober kan je dan het laatste gedeelte aanleveren. Het liefst zien we natuurlijk dat je jouw administratie dagelijks, of wekelijks aanlevert.
Klik op onderstaande button voor meer informatie voor Exact Online Mijn Verdoorn Adviesgroep:
Inkoopfacturen moeten via de Exact Online App geüpload worden via de button ‘Uitgaven’. Bonnetjes en iDeal betalingen etc. moegen geüpload worden via de button ‘Documenten’. Let op; onze factuur wordt automatisch ieder periode naar de scanservice gestuurd, deze hoeft u dus niet zelf te uploaden!
Na verwerking sturen wij jou de Btw-aangifte per e-mail toe. Daarin staat vermeld wat het te betalen of ontvangen bedrag is. Het te betalen bedrag dien je op tijd te voldoen aan de Belastingdienst. Maak bij betaling altijd gebruik van het betalingskenmerk die op de aangiftebrief staat vermeld die je van de Belastingdienst hebt ontvangen. Op de PDF met de btw-aangifte die je van ons ontvangt, staat dit betaalkenmerk ook vermeld.
Heb je nog geen Exact Online Mijn Verdoorn Adviesgroep? Hiermee krijg je namelijk heel veel inzicht in jouw administratie zoals openstaande posten, actuele cijfers enz. Je kan je hele administratie digitaal aanleveren waarna het automatisch wordt verwerkt. Dat scheelt je heel veel werk. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
BTW aangifte berekenen in Exact Online doe je zo
Verwerk je zelf jouw hele administratie met Exact Online? Dan kan je zelf de btw-aangifte berekenen en inzien en is het ook mogelijk dat je de btw-aangifte via het certificaat van Exact naar de Belastingdienst stuurt, wel zo handig!
Overleg hiervoor met je contactpersoon wie de btw-aangifte voortaan instuurt, jij of wij.
Het berekenen van de btw-aangifte in Exact Online doe je zo:
- Ga naar Financieel > Belasting > BTW overzicht.
- Selecteer periode (bijv. 7 t/m 9 voor het 3e kwartaal) en vink ‘Na boeken’ aan.
- Vervolgens klik je op Actualiseren.
- Het verschuldigde of te ontvangen bedrag staat vermeld achter Te betalen respectievelijk Te vorderen.
- Wij sturen de aangifte naar de Belastingdienst. Je ontvangt van ons een e-mail met een PDF van de aangifte.
- Denk ook aan de eventuele ICP-aangifte als je zaken met het buitenland doet!
Klaar!
Let op! In de laatste BTW aangifte van het jaar moet je altijd rekening houden met BTW privé gebruik auto!
BTW aangifte versturen via SnelStart
Verwerk je zelf de administratie met SnelStart en moet je btw-aangifte doen, dan kunnen wij dit uiteraard voor je verzorgen.
Je kan ook zelf via SnelStart je btw aangifte berekenen en direct verzenden naar de belastingdienst zonder onze tussenkomst. Je mag dan namelijk het Certificaat van SnelStart gebruiken. Kies in SnelStart voor Boekhouden > BTW aangifte > Berekenen.
Onderstaand scherm verschijnt. Bij akkoord kan je de aangifte direct versturen.
BTW aftrek inkoopfacturen
Ontvangen inkoopfacturen of verzonden verkoopfacturen met een factuurdatum tot en met 30-06-2023 die nog niet zijn betaald, dien je wel aan te leveren! De btw op deze facturen hoort namelijk wel bij de btw aangifte van het 2e kwartaal. Vergeet dit niet, want de Belastingdienst let hier streng op bij een controle en geeft je zomaar een boete als je het bent vergeten. En dat willen we natuurlijk niet.
De onduidelijke transactie
Wij zien namelijk regelmatig boekingen via de bank en kas die voor ons erg onduidelijk zijn, boekingsstukken ontbreken meestal. Via de e-mail navragen waar dit betrekking op heeft kost voor jouw en ons teveel tijd kosten en het gaat hierbij vaak om kleinere bedragen. Tot een bedrag van € 100,00 zullen wij onduidelijke boekingen automatisch als privéopname boeken en niet bij je navragen. Dus dan is dit niet als kosten aftrekbaar en de btw krijg je niet terug! Lever dus altijd alles zo compleet mogelijk aan.
Lunch & diner uitgaven
Als je lunch/dinerbonnen als een zakelijke uitgave wilt beschouwen dan dien je op de bon altijd het zakelijke karakter te vermelden. Schrijf dus op de bon met wie je hebt gegeten en waarom het zakelijk is, bijvoorbeeld een offertebespreking of werkoverleg. Maak dan met de Exact Online App een foto van de bon en upload deze direct in jouw administratie. Handig!