Babyboomers, generatie X’ers en millennials op de werkvloer: ze kunnen elkaar perfect aanvullen, maar ook in de weg zitten. Als werkgever wil je een aantrekkelijke werkplek bieden voor al je medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende generaties zich gehoord voelen, met plezier naar hun werk gaan en zich thuis voelen bij de organisatie? Wij delen vier aandachtspunten voor het werken met verschillende generaties binnen een bedrijf.
1. Ken je medewerkers
Hoe goed ken jij jouw medewerkers? Weet jij hoe zij zijn opgegroeid, wat hun ambities zijn en wat ze energie geeft? Voer regelmatig een persoonlijk gesprek met iedere werknemer en zorg dat je de individuele behoeften, zorgen en drijfveren kent. Ieder persoon is uiteraard verschillend, maar houd rekening met algemene generatieverschillen. Een babyboomer is vaak loyaal, maar niet opgegroeid in de digitale wereld, terwijl een millennial juist niet beter weet dan voortdurend online te zijn en zich over het algemeen niet lang wil binden aan één organisatie. Probeer jezelf te verplaatsen in elk individu, in het bijzonder in medewerkers van andere generaties. In welke tijd zijn zij opgegroeid? En wat zijn hun verwachtingen op werkgebied?
2. Bied een passende werkomgeving
Als je zicht hebt op de wensen en drijfveren van de verschillende generaties binnen jouw bedrijf, dan kun je daar rekening mee houden. Elke generatie vraagt om een andere aanpak. Bied millennials vooral voldoende keuze en flexibiliteit. Neem ze zo goed mogelijk mee in bedrijfsbeslissingen en blijf ze uitdagen om zichzelf te ontwikkelen. Generatie X’ers (de opvolgers van de babyboomers) staan bekend als nuchter, hebben vaak een groot doorzettingsvermogen en gedijen vaak goed bij een leidinggevende functie, terwijl babyboomers doorgaans vooral op zoek zijn naar zekerheid bij één werkgever. Creëer een fijne werksfeer door elke generatie een passende werkomgeving te bieden. Bied babyboomers bijvoorbeeld een aantrekkelijk vast salaris voor reguliere taken, terwijl je millennials eerder een bonus in het vooruitzicht stelt bij het behalen van strategische doelen.
3. Breng verschillende generaties samen
Laat medewerkers van verschillende generaties van elkaar leren. Breng ze samen in een gemixt team. Zo kan de millennial bijvoorbeeld leren van de kennis en ervaring van de doorgewinterde babyboomer, terwijl de generatie X’er de rol van nuchtere verbinder op zich kan nemen. Op die manier ontstaat er meer wederzijds begrip en kunnen er mooie combinaties ontstaan van spontane innovatieve ideeën van de millennial en goed doordachte plannen van een oudere medewerker.
4. Bied ruimte voor innovatie
Een valkuil voor ieder bedrijf met een geschiedenis is een vastgeroeste bedrijfscultuur met verouderde processen. Oudere werknemers zijn vaak gewend aan bepaalde vaste patronen, terwijl millennials vol energie hun eerste stappen zetten in het werkende leven en verschil willen maken. Geef ze de ruimte om mee te denken over manieren om de organisatie te vernieuwen, zonder voorbij te gaan aan de ervaringen en wensen van oudere medewerkers. Profiteer van de frisse blik van jonge medewerkers. Dat voorkomt niet alleen dat millennials hun motivatie verliezen en om zich heen gaan kijken naar een andere baan, maar kan ook mooie kansen bieden om te innoveren.
Meer weten?
Wil je meer tijd kunnen besteden aan jouw onderneming? Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies, die jouw business begrijpt, financiële cijfers inkleurt en met je meedenkt over belangrijke beslissingen voor jouw onderneming. Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt.