Eén van de branches waarin het al maanden om creativiteit draait, is de horeca. Ondernemers die stil bleven zitten, zagen het spek op hun botten rap afnemen. En zij die nieuwe dingen uitprobeerden, zagen in veel gevallen succes en blije gezichten. Zo ook Fred Mustert, eigenaar
van tweesterrenrestaurant Fred in Rotterdam. “Afwachten past niet bij ons. We willen lekker bezig blijven.”
Thuiskookboxen
“Het eerste idee van een verkoopbox waarmee mensen thuis de sterren van de hemel konden koken, kwam van de jongens uit de keuken,” vertelt Fred. “Ik was niet direct een voorstander. Ik zou de kwaliteit en controle immers deels uit handen geven, voor een sterrenrestaurant niet de fijnste gedachte. Dankzij een goede voorbereiding en een video met stap-voor-stap kookinstructie ging het toch hartstikke goed. ’s Morgens zette ik een menu in elkaar, ’s middags waren de opnames. Mijn medewerkers verwerkten alle bestellingen en reikten de boxen uit. Op de bewuste avond kregen we allerlei foto’s en complimenten van de thuiskoks. Leuk om te zien dat onze inzet werd gewaardeerd.”
800 Vakantiecouverts
Het tweede corona-initiatief betreft een samenwerking met Feyenoord en Droomparken. In een luxe vakantievilla konden gasten genieten van een heus sterrendiner. “Vooral het logistieke gebeuren was een uitdaging. De voorbereiding kwam uit eigen keuken. Vervolgens gebruikten we de keuken van het park en gingen dertien golfkarretjes met sommelier, kok en bedieningsmedewerkers op pad om het menu te serveren bij de mensen in hun vakantiehuis. Coronaproof uiteraard. In eerste instantie dachten we aan twee dagen en 200 couverts. Het werden uiteindelijk 800 couverts in zeven dagen!”
Dagelijkse regelupdate
Vanaf maart veranderden de maatregelen voor de horeca zowat voortdurend. “Heel fijn dat administratiekantoor MG Horeca ons dagelijks via een groepsapp op de hoogte heeft gehouden van alle ontwikkelingen,” vindt Fred. “Elke ochtend ontvingen we relevante info uit persconferenties en tips voor administratie en vastlegging. Vanaf 1 juni mochten we weer dertig gasten ontvangen in ons restaurant, dat was een fijne stap in de goede richting. Ook de verplichte gastenregistratie is bij ons prima uit te voeren. Ik hoop van harte dat alles weer snel bij het oude normaal is.”
Ga naar de kennisbank voor alle ondernemersverhalen.
Het bericht Creatief koken in coronatijd verscheen eerst op NOAB.