Facturen, welke eisen komen daar bij kijken?
Ieder bedrijf verstuurd facturen om betaald te krijgen voor de geleverde diensten aan de afnemer. De belastingdienst heeft bepaalde basiseisen opgesteld voor een geldige factuur.
Als allereerste moet de factuur jouw volledige naam, alsmede de volledige naam van jouw afnemer bevatten. Daarnaast moet de juridische naam worden vermeld op de factuur, hiervoor mag de handelsnaam gebruikt worden. Let er echter op, dat deze handelsnaam wel in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel moet zijn geregistreerd. Voor fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur komt te staan.
Vanzelfsprekend moet een factuur een afzender en geadresseerde krijgen, dit gebeurd i de vorm van jouw volledig adres, alsmede het volledige adres van jouw afnemer. Wat hierbij opmerkelijk is, is dat het adres vermeld moet worden waar de ondermening feitelijk gevestigd is. Let hier dus op, aangezien een postbusnummer hierdoor dus niet voldoende is!
Naast deze zaken, moet ook jouw btw nummer en kvk nummer op de factuur worden opgenomen. Voor jouw eigen administratie, maar ook voor die van de afnemer is het natuurlijk handig om te zien wanneer de factuur is verstuurd. Hiervoor heeft de belastingdienst de eis gesteld dat er een datum van uitreiking op de factuur moet staan, kort gezegd: De factuurdatum. Naast de datum moet de factuur ook een opeenvolgend nummer hebben, dit om zo facturen uniek te maken en uit elkaar te kunnen houden. Wél zo handig.
Het is belangrijk om te vermelden wat de aard van de goederen of diensten zijn die je hebt geleverd, de hoeveelheid en omvang, en de datum waarop deze goederen of diensten zijn geleverd (of de datum van vooruitbetaling). Belangrijk voor jou, maar ook voor de afnemer is het totaalbedrag wat er in rekening wordt gebracht exclusief btw. Vermeld daarnaast het btw-tarief wat er in rekening wordt gebracht en het totale btw bedrag.
Ondanks dat deze eisen overweldigend kunnen zijn, is het vaak handig om een sjabloon aan te maken. Maar weet je wat nóg handiger is? Jouw administratie laten uitbesteden bij een erkend NOAB kantoor! Benieuwd naar de mogelijkheden wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan uiteraard even contact met ons op.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen