Door de coronacrisis verkeren veel ondernemingen momenteel in zwaar weer. Maar crisistijd maakt ook creatief. Het kan slim zijn om je businessmodel onder de loep te nemen. Wij helpen je in vijf stappen op weg:
- Maak een liquiditeitsprognose
- Zoek een klankbord
- Verken nieuwe kansen
- Pas je verdienmodel aan
- Zorg dat je wendbaar blijft
Gaat de coronacrisis voor jou als ondernemer te lang duren en staat het water je inmiddels aan de lippen? Dan is het hoog tijd om in actie te komen. Soms is er meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld door je businessmodel aan te passen. Denk out of the box en in kansen. Ook dat is ondernemen. Wij geven je een zetje in een nieuwe richting met vijf tips voor een toekomstproof businessmodel.
Stel een liquiditeitsprognose op
Om te kunnen blijven ondernemen, moet je aan je betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Kun je je schuldeisers niet meer betalen? Dan kunnen zij bij de rechtbank jouw faillissement aanvragen. Zeker in tijden van crisis moet je dus weten hoe jouw bedrijf er financieel voor staat en sturen op cash. Hoeveel kom je iedere maand tekort? En hoe snel slinken je reserves? Een liquiditeitsprognose maakt inzichtelijk hoe lang je het onder de voorziene omstandigheden volhoudt. Nu weet je hoeveel tijd je ongeveer hebt om het tij te keren. Blijf de liquiditeit nauw monitoren en bedenk wat je kunt doen om de cashflow te verbeteren.
Zoek een klankbord
Maak je je zorgen over de continuïteit van je onderneming? Schroom niet om jouw zorgen te delen. Ga in gesprek met familie, een goede vriend of vriendin of een collega-ondernemer. Het is prettig als iemand met je meedenkt, een luisterend oor biedt en met je kan sparren over de koers van je onderneming. Een open gesprek kan je helpen om alles op een rijtje te zetten. Hoe gaat het echt? Misschien leidt het gesprek tot nieuwe inzichten. Ook een financieel adviseur denkt graag met je mee. Kies een adviseur die jouw business kent en je kan helpen met het signaleren van nieuwe kansen en het nemen van strategische beslissingen voor jouw bedrijf.
Verken nieuwe kansen
De wereld verandert. Wat zijn de ontwikkelingen in jouw branche en waar hebben jouw (potentiële) klanten behoefte aan? Kun je inspelen op een veranderde vraag? Kijk wat er mogelijk is en durf te dromen. Welke kansen bieden nieuwe technologieën, andere of aanvullende diensten, een verhuizing naar een andere locatie of samenwerkingen met andere ondernemers? Tip: heroverweeg de strategie van je bedrijf aan de hand van het Business Model Canvas. Dit model helpt je in negen stappen naar een goed doordacht en toekomstproof businessplan.
Pas je verdienmodel aan
Een belangrijk onderdeel van een businessplan is het verdienmodel. Welke strategie kies jij om geld te verdienen? Hoe verwacht jij winst te gaan maken? Een bekend verdienmodel is de verkoop van goederen. In de dienstensector blijft ‘uurtje, factuurtje’ populair. Maar ook het freemium-model wordt steeds vaker toegepast: het basisproduct is gratis; tegen betaling kan een klant aanvullende producten of diensten afnemen. Technologische bedrijven kiezen vaak voor een servicemodel, waarbij ze vooral verdienen op de service en het onderhoud dat zij aanbieden voor een bepaald product. Heroverweeg het verdienmodel dat je bij de start van je onderneming hebt gekozen.
Zorg dat je wendbaar blijft
Blijf vooruitkijken. In een snel veranderende wereld is het belangrijk om niet achterop te raken. Doe nieuwe kennis en vaardigheden op, zodat je relevant blijft. Goed inzicht in de actuele cijfers van jouw onderneming kan je hierbij helpen. Zo weet je precies hoe jouw onderneming er financieel voor staat en kun je sturen op actuele cijfers. Neemt de vraag naar product of dienst X in rap tempo af? Probeer de oorzaak te achterhalen en richt je in de tussentijd op een product of dienst dat meer in trek is. Volg de ontwikkelingen in je branche op de voet en zorg ervoor dat je kunt meebewegen.
Meer weten?
Wil je werken aan een toekomstbestendige onderneming? Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies, die jouw business begrijpt, financiële cijfers inkleurt en met je meedenkt over zakelijke beslissingen. Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt.