Omzet detailhandel stijgt, maar niet over volle linie

Omzet detailhandel stijgt, maar niet over volle linie

De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van dit jaar 4,1 % hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarktomzet steeg met 4,7 %. Dat is de hoogste omzetgroei voor deze branche sinds 2009, het begin van de financieel-economische crisis. Het CBS meldt dit op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Voedingsspeciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen zetten in het tweede kwartaal van 2018 juist minder om dan een jaar eerder (-0,1 %). In het eerste kwartaal daalde de omzet van deze speciaalzaken al met 2,2 %. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2008, het laatste topjaar van de detailhandel vóór de crisis, hadden deze winkels ruim 11 % minder omzet. Supermarkten zetten in deze periode 26 % meer om.

Omzet speelgoedwinkels
De non-foodsector zette in het tweede kwartaal van dit jaar 2,5 % meer om dan in dezelfde periode van 2017. Vooral bij doe-het-zelfzaken, meubelwinkels en drogisterijen was de omzet hoger. Net als een kwartaal eerder bleef de omzet van speelgoedwinkels het meest achter (-13 %). Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager. Via internet werd in het tweede kwartaal 18,7 % meer verkocht ten opzichte van een jaar eerder. Dat is net als in het eerste kwartaal meer dan de omzetgroei bij fysieke winkels.

Personeelstekort
Aan het begin van het derde kwartaal gaven ondernemers in de meeste detailhandelsbranches aan dat een tekort aan personeel de bedrijfsvoering belemmert. Zo had ruim 14 % van de supermarkten en warenhuizen aan het begin van het derde kwartaal een personeelstekort. Dat was nog bijna 1 % aan het begin van 2015; vanaf dat jaar zijn van alle deelbranches in de detailhandel cijfers beschikbaar. Van de pure internetwinkels kampt aan het begin van het derde kwartaal 18 % met een personeelstekort. Bij de markthandel gaf 5 % van de ondernemers dit aan.

 

Interessant? Deel dit bericht!