VZR: kilometervergoeding moet geen € 0,21 maar € 0,31 zijn’

Het nieuwe normbedrag voor een reële kilometervergoeding als je met een privéauto zakelijke kilometers maakt, is voor een middenklasse auto minimaal €0,31 per kilometer.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) stelt jaarlijks de norm voor de kilometervergoeding vast. Zelfstandigen hebben hiermee een juiste en objectieve bron voor de door te belasten kilometervergoeding. Daarnaast is de norm voor werknemers die een vergoeding krijgen van hun werkgever.

Gemiddeld € 0,05 per km omhoog

Ten opzichte van 2022 is het gemiddelde normbedrag per kilometer met € 0,05 verhoogd. Dit is een logisch gevolg van een verdere toename van diverse kosten; verhoging in autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en toenemende inflatie. Al deze factoren zijn meegenomen in de berekening.

Normbedrag

Het normbedrag wordt bepaald aan de hand van een ‘mandje’ met auto’s waarbij de kilometerkostprijs, zoals gepubliceerd door de ANWB, het uitgangspunt vormt. Op deze manier ontstaat het normbedrag, duidelijk en objectief.

2023
Cataloguswaarde Kilometer kosten Kilometer kosten Normbedrag
Exclusief afschrijving Inclusief afschrijving Inclusief beschikbaarheidsvergoeding 50%
Tot € 20.000 € 0,21 € 0,27 € 0,24
€ 20.000 tot
€ 40.000
€ 0,27 € 0,36 € 0,31
Boven € 40.000 € 0,38 € 0,55 € 0,46

 

Onbelaste km-vergoeding dekt de lading niet

De onbelaste kilometervergoeding is in 2023 na 17 jaar wettelijk verhoogt van € 0,19 naar € 0,21. Dit dekt echter volgens VZR bij lange na de kosten niet die een werknemer heeft voor het gebruik van de eigen auto. Zelfs voor een auto uit de kleinste categorie kost deze auto de werknemer al € 0,24 per kilometer. Voor een auto boven de € 40.000 is de gemiddelde kilometerkostprijs zelfs € 0,46.

Werknemers komen vaak tekort

Werknemers die zakelijke kilometers met de privéauto declareren, ontvangen regelmatig te weinig vergoeding om de kosten te kunnen betalen. De onbelaste vergoeding van € 0,21 wordt vaak gebruikt als maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt, maar deze is niet toereikend. VZR adviseert werkgevers en werknemers de normbedragen te hanteren.

Jan van Delft Voorzitter van VZR:

“Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend. VZR geeft in een zorgvuldige berekening op basis van objectieve en controleerbare data jaarlijks een norm voor af.  Wij adviseren partijen deze norm over te nemen. Verder blijven wij lobbyen in Den Haag voor een hoger onbelast bedrag. De verhoging naar € 0,21 is mooi maar dekt nog steeds de lading niet.”