Wat staat er op stapel voor zakelijke fietsers?
Werknemers die op de fiets naar hun werk gaan, zijn gezond bezig, dragen bij aan het verminderen van de filedruk en sparen ook nog het milieu. Geen wonder dat er zo veel initiatieven zijn om zakelijk fietsen te stimuleren. Wat zit er allemaal voor zakelijke fietsers in de pen?
In juni liet het kabinet weten € 100 miljoen te reserveren voor extra fietsroutes en fietsenstallingen. Dit moet ervoor zorgen dat werknemers de auto van de zaak verruilen voor de fiets. In dat kader werkt het kabinet ook aan nieuwe regels voor de fiscale behandeling van een fiets van de zaak. In plaats van de huidige ingewikkelde regeling (tool) waarbij de waarde van de werkelijke privékilometers met de fiets belast loon vormt, moet er per 2020 een vaste bijtelling voor privégebruik van de fiets komen, net als voor de auto van de zaak. Op Prinsjesdag moet er meer over deze regeling bekend worden.
Veel administratieve rompslomp bij vaste fietsbijtelling
Het is de bedoeling dat werknemers de auto van de zaak en de fiets van de zaak straks parallel mogen gebruiken. Er moet dan ook twee keer bijtelling bij hun loon plaatsvinden. Dat betekent dat alle administratieve rompslomp die bij een auto van de zaak komt kijken, straks ook voor de fiets van de zaak (e-learning) gaat gelden. Dik van Leeuwerden van salarisverwerker ADP vroeg zich dit voorjaar al af: ‘Moeten bedrijven naast de autoregeling een leaseregeling voor de fiets opstellen? Krijg je dan bijvoorbeeld ook winterbanden? Zijn de stallingskosten intermediaire kosten? Hoe moet ik bewijzen dat de fiets ter beschikking is gesteld?’ en ‘Wat als ik de fiets nu niet voor privé gebruik?’ Volgens hem is het in de praktijk eigenlijk simpeler om de waarde van de fiets gewoon aan te wijzen als eindheffingsloon en in de vrije ruimte te stoppen. Alleen voor zover er in een kalenderjaar meer dan 1,2% van de fiscale loonsom in de vrije ruimte wordt ondergebracht, betaalt de werkgever hier 80% eindheffing over.
Hogere vergoeding voor fietskilometers?
Niet alleen voor de ter beschikking gestelde fiets staan initiatieven op stapel, ook de (al dan niet door de werkgever vergoede of verstrekte) eigen fiets van de werknemer ligt onder de loep. Zo oppert wagenparkbeheerder Fleet Support om de gericht vrijgestelde reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer voor fietsers te verhogen. De fiscale voordelen – zoals lagere bijtelling – voor milieuvriendelijke auto’s van de zaak waren in eerdere jaren een doorslaand succes, dus dat een financiële prikkel helpt, is duidelijk. De hogere onbelaste kilometervergoeding zou ook kunnen gelden voor andere vormen van duurzaam reizen, zoals reizen met een eigen elektrische auto, carpoolen of zelfs het gebruik van het openbaar vervoer.